đź“ŚA Soros-hálĂłzathoz köthetĹ‘ blogon relativizálja a bĂrĂłkkal szemben támasztott politikai semlegessĂ©g követelmĂ©nyĂ©t az OBT korábbi elnöke
Matusik Tamás, az Országos BĂrĂłi Tanács (OBT) korábbi elnöke a napokban lejáratĂł cikkben intĂ©zett elfogult támadást Magyarország, illetve Varga Zs. András kĂşriai elnök ellen a hazánkat bĂrálĂł progresszĂv hangok egyik fĂłrumakĂ©nt szolgálĂł, Verfassungsblog nevű balliberális nĂ©met politikai portálon. A Soros György bizalmasai (pĂ©ldául Kim Lane Scheppele) Ă©s kulcsszervezeteinek (pl. CEU, Eötvös Károly Közpolitikai IntĂ©zet stb.) kĂ©pviselĹ‘i által jegyzett, hasonlĂł tartalmĂş Ărásokat elĹ‘szeretettel megjelentetĹ‘ blogon publikált Ărásában, az Országos BĂrĂłsági Hivatal (OBH) tanácsadĂłja a bĂrĂłkkal szemben támasztott politikai semlegessĂ©g követelmĂ©nyĂ©trelativizálva kĂ©rdĹ‘jelezte meg a KĂşria elnökĂ©nek szakmai integritását.
A szerzĹ‘ Ărásában szĂł szerint ismĂ©tli meg a hazai ellenzĂ©k politikai szereplĹ‘i Ă©s a progresszĂv uniĂłs elit által visszatĂ©rĹ‘en hangoztatott, elfogult vádakat, amelyek eloszlatásához, amint az a lengyel pĂ©ldábĂłl is láthatĂł, csupán egy, a liberális mainstreamnek tetszĹ‘ kormányváltás szĂĽksĂ©ges, legyenek bármilyen antidemokratikusak is az ezt követĹ‘ folyamatok.
A magyar bĂrĂł által megfogalmazott szakmainak beállĂtott vádak kapcsán kiejtĂ©sre kerĂĽl többek között, hogy:
• Magyarország jelentĹ‘s kihĂvásokkal nĂ©z szembe az igazságszolgáltatás fĂĽggetlensĂ©gĂ©t illetĹ‘en;
• a magyar bĂráknak több mint egy Ă©vtizede kĂĽlönbözĹ‘ jogsĂ©rtĂ©seket (pl. a mĂ©diában folytatott lejáratĂł kampányokat) kell elviselniĂĽk;
• vĂ©gĂĽl, de nem utolsĂł sorban, hogy hazánk a teljes körű bĂrĂłi hatalomátvĂ©tel kĂĽszöbĂ©n áll.
Ezt követĹ‘en a KĂşria elnökĂ©nek szakmai integritása kerĂĽl cĂ©lkeresztbe, mondván, hogy Varga Zs. András folyamatos nyomásgyakorlással prĂłbálja megakadályozni a bĂrák vĂ©lemĂ©nynyilvánĂtását, sĹ‘t, a közelmĂşltban „meg is fenyegette” a jogalkalmazĂłkat. CĂ©lja, hogy a jövĹ‘ben minden ellenvĂ©lemĂ©nyt elhallgattasson.
Matusik mindezt arra alapozza, hogy Varga Zs. András az OBT tavaly december 11-i ĂĽlĂ©sĂ©n, miután (okiratokkal bizonyĂtott tĂ©nyek alapján) bemutatta, hogy a kormánnyal kötött nĂ©gyoldalĂş megállapodással kapcsolatban a nyilvánosságban megjelent aggályok (Ăgy többek között a bĂrĂłi fĂĽggetlensĂ©g sĂ©relme, vagy az illetmĂ©nyrendezĂ©s Ă©s a szervezeti reformok utĂłlagos összekapcsolása) nem felelnek meg a valĂłságnak (mely tĂ©nnyel az Ă©rintetteknek is tisztában kellett lenniĂĽk), több Ăzben is szakmai nemtetszĂ©sĂ©t fejezte ki a bĂrĂłkat megtĂ©vesztĹ‘, tiltakozásra (pl. utcai demonstráciĂłra)valĂł buzdĂtás miatt, Ă©s az ebben rĂ©sztvevĹ‘k (pl. a szolgálati bĂrĂłságok elnökei) elfogult magatartásával összefĂĽggĂ©sben.
A KĂşria elnöke az ĂĽgy kapcsán mindenekelĹ‘tt a bĂrĂłi szerephez lĂ©nyegileg hozzátartozĂł pártatlanság Ă©s politikai semlegessĂ©g követelmĂ©nyĂ©nek, meghatározott motiváciĂłk alapján törtĂ©nĹ‘ megtagadását sĂ©relmezte az Ă©rintettek rĂ©szĂ©rĹ‘l, amely az igazságszolgáltatás tekintĂ©lyĂ©re Ă©s az abba vetett társadalmi bizalomra is rombolĂłlag hatott.
Ez az a felfogás, amit az OBH tanácsadĂłja a vĂ©lemĂ©nynyilvánĂtás szabadságának durva korlátozásakĂ©nt Ă©rtĂ©kel.
Matusik kreatĂv Ă©rtelmezĂ©se a bĂrĂłkkal szemben támasztott politikai tevĂ©kenysĂ©g folytatásának tilalmával összefĂĽggĂ©sben azonban nem Ăşjdonság, ugyanis mĂ©g a bĂrĂłi körökben isjelentĹ‘s felháborodást keltett, sĹ‘t, az egĂ©sz magyar nyilvánosságot Ă©rzĂ©kenyen Ă©rintette, amikor nem is olyan rĂ©gen a bĂrĂł - mĂ©g az OBT elnökekĂ©nt - a nagyköveti funkciĂłval ugyancsak összeegyeztethetetlen, politikai aktivista szerepkörben tetszelgĹ‘ David Pressman-nĂ©l járt szĂvĂ©lyes látogatáson.
⚠️ A magyar jogszabályok azonban a bĂrĂłi fĂĽggetlensĂ©gkĂ©rdĂ©sĂ©ben - amelynek alapvetĹ‘ feltĂ©telei a pártatlanság Ă©s a politikai tevĂ©kenysĂ©g tilalma - világosan Ă©s egyĂ©rtelműen fogalmaznak.
Magyarország AlaptörvĂ©nyĂ©nek 26. cikke (1) bekezdĂ©sedeklarálja a bĂrĂłi fĂĽggetlensĂ©g alkotmányos követelmĂ©nyĂ©t, rögzĂtve, hogy a bĂrák nem lehetnek tagjai pártnak, Ă©s nem folytathatnak politikai tevĂ©kenysĂ©get.
A bĂrák jogállásárĂłl Ă©s javadalmazásárĂłl szĂłlĂł 2011. Ă©vi CLXII. törvĂ©ny az összefĂ©rhetetlensĂ©gi szabályok között ugyancsak megállapĂtja a politikai tevĂ©kenysĂ©g tilalmát, továbbá, hogy a bĂrĂłk nem veszĂ©lyeztethetik fĂĽggetlensĂ©gĂĽket, pártatlanságukat, Ă©s nem kelthetik ennek látszatát sem.
VĂ©gĂĽl, mint a bĂrĂłkkal szembeni morális elvárásoknak megfelelĹ‘ etikai normák gyűjtemĂ©nye, a BĂrák Etikai KĂłdexĂ©rĹ‘l Ă©s annak elfogadásárĂłl szĂłlĂł 16/2022. (III.2.) OBT határozat, habár a korábbiakhoz kĂ©pest jĂłval megengedĹ‘bb tartalommal (ennek kapcsán a KĂşria elnökĂ©nek indĂtványanyomán jelenleg is utĂłlagos normakontroll iránti eljárás van folyamatban az AlkotmánybĂrĂłság elĹ‘tt) szintĂ©n rögzĂti, hogy bĂrĂł nem folytathat politikai tevĂ©kenysĂ©get, valamint, hogy a nyilvánosság elĹ‘tt tartĂłzkodnia kell a politikai megnyilvánulásoktĂłl.
A rĂ©gi KĂłdex ugyanis azt a további elĹ‘Ărást is tartalmazta, miszerint: ,,A bĂrĂł nem támogathat olyan vállalkozást, karitatĂv, illetve civil szervezetet, mely politikai tevĂ©kenysĂ©ghez köthetĹ‘”. Mindez pedig azĂ©rt kiemelten fontos - amint arra Varga Zs. András is rámutat indĂtványában -, mivel a politikai tevĂ©kenysĂ©g folytatása nem korlátozĂłdik kizárĂłlag apártpolitikai tevĂ©kenysĂ©gre. Az ezzel kapcsolatos tilalom kettĹ‘s: sem párt tagjai nem lehetnek a bĂrĂłk, de ezen kĂvĂĽl is tilos minden politikai tevĂ©kenysĂ©g számukra. A bĂrĂłi hatalom fĂĽggetlensĂ©gĂ©t ugyanis a politikai befolyás mellett, a szĂ©lesebb nyilvánosság befolyása is veszĂ©lyeztetheti. Napjainkban pedig számos olyan nyomásgyakorlĂł szervezet tevĂ©kenykedik, amelyek a politikai pártokhoz informálisan kötĹ‘dnek, potenciális veszĂ©lyt jelentve ezáltal a bĂrĂłi fĂĽggetlensĂ©gre Ă©s pártatlanságra. Ezeknek a bĂrĂłsági szervezettĹ‘l valĂł távoltartása legalább olyan fontos, mint a vállaltan politikai szervezetekĂ©.
Ami pedig a bĂrĂłk vĂ©lemĂ©nynyilvánĂtáshoz fűzĹ‘dĹ‘ jogát illeti, az Emberi Jogok EurĂłpai BĂrĂłsága a Panioglu v. Románia ĂĽgyben kimondta, hogy bár a bĂrák is rĂ©szt vehetnek azon társadalmi vitában, melynek tárgya az igazságszolgáltatás működĂ©se, azonban tĹ‘lĂĽk elvárhatĂł, hogy visszafogottabbannyilvánĂtsanak vĂ©lemĂ©nyt kollĂ©gáik munkájárĂłl Ă©s tartĂłzkodniuk kell a vĂ©lemĂ©nyĂĽk sajtĂłban valĂł kinyilvánĂtásátĂłl.
Fontos kiemelni, hogy a politikai tevĂ©kenysĂ©g támogatása Magyarországon mindig is tiltott volt a bĂrĂłk számára, hiszen az alapjaiban rombolja az egĂ©sz igazságszolgáltatásba vetett hitet Ă©s közbizalmat. Amint azt az AlkotmánybĂrĂłság egy korábbi határozatában kifejtette, a bĂrĂłi hatalom sajátossága Ă©ppen az, hogy a másik kĂ©t, politikai jellegű hatalmi ággal szemben állandĂł Ă©s semleges, Ă©s ennek egyik legfontosabb biztosĂtĂ©ka a bĂrák politikai tevĂ©kenysĂ©gĂ©nek tilalma [38/1993. (VI. 11.) AB határozat]. Ez a bĂrĂłi működĂ©s sine qua non feltĂ©tele, amelyet a KĂşria elnöke a mostani esethez hasonlĂł, szemĂ©lyĂ©t Ă©rt támadások ellenĂ©re is hajthatatlanul meg kĂván vĂ©deni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése