📌A Soros-hálózathoz köthető blogon relativizálja a bírókkal szemben támasztott politikai semlegesség követelményét az OBT korábbi elnöke

Matusik Tamás, az Országos Bírói Tanács (OBT) korábbi elnöke a napokban lejárató cikkben intézett elfogult támadást Magyarország, illetve Varga Zs. András kúriai elnök ellen a hazánkat bíráló progresszív hangok egyik fórumaként szolgáló, Verfassungsblog nevű balliberális német politikai portálon. A Soros György bizalmasai (például Kim Lane Scheppele) és kulcsszervezeteinek (pl. CEU, Eötvös Károly Közpolitikai Intézet stb.) képviselői által jegyzett, hasonló tartalmú írásokat előszeretettel megjelentető blogon publikált írásában, az Országos Bírósági Hivatal (OBH) tanácsadója a bírókkal szemben támasztott politikai semlegesség követelményétrelativizálva kérdőjelezte meg a Kúria elnökének szakmai integritását.

A szerző írásában szó szerint ismétli meg a hazai ellenzék politikai szereplői és a progresszív uniós elit által visszatérően hangoztatott, elfogult vádakat, amelyek eloszlatásához, amint az a lengyel példából is látható, csupán egy, a liberális mainstreamnek tetsző kormányváltás szükséges, legyenek bármilyen antidemokratikusak is az ezt követő folyamatok.

A magyar bíró által megfogalmazott szakmainak beállított vádak kapcsán kiejtésre kerül többek között, hogy:

• Magyarország jelentĹ‘s kihĂ­vásokkal nĂ©z szembe az igazságszolgáltatás fĂĽggetlensĂ©gĂ©t illetĹ‘en;

• a magyar bĂ­ráknak több mint egy Ă©vtizede kĂĽlönbözĹ‘ jogsĂ©rtĂ©seket (pl. a mĂ©diában folytatott lejáratĂł kampányokat) kell elviselniĂĽk;

• vĂ©gĂĽl, de nem utolsĂł sorban, hogy hazánk a teljes körű bĂ­rĂłi hatalomátvĂ©tel kĂĽszöbĂ©n áll.

Ezt követĹ‘en a KĂşria elnökĂ©nek szakmai integritása kerĂĽl cĂ©lkeresztbe, mondván, hogy Varga Zs. András folyamatos nyomásgyakorlással prĂłbálja megakadályozni a bĂ­rák vĂ©lemĂ©nynyilvánĂ­tását, sĹ‘t, a közelmĂşltban „meg is fenyegette” a jogalkalmazĂłkat. CĂ©lja, hogy a jövĹ‘ben minden ellenvĂ©lemĂ©nyt elhallgattasson.

Matusik mindezt arra alapozza, hogy Varga Zs. András az OBT tavaly december 11-i ülésén, miután (okiratokkal bizonyított tények alapján) bemutatta, hogy a kormánnyal kötött négyoldalú megállapodással kapcsolatban a nyilvánosságban megjelent aggályok (így többek között a bírói függetlenség sérelme, vagy az illetményrendezés és a szervezeti reformok utólagos összekapcsolása) nem felelnek meg a valóságnak (mely ténnyel az érintetteknek is tisztában kellett lenniük), több ízben is szakmai nemtetszését fejezte ki a bírókat megtévesztő, tiltakozásra (pl. utcai demonstrációra)való buzdítás miatt, és az ebben résztvevők (pl. a szolgálati bíróságok elnökei) elfogult magatartásával összefüggésben.

A Kúria elnöke az ügy kapcsán mindenekelőtt a bírói szerephez lényegileg hozzátartozó pártatlanság és politikai semlegesség követelményének, meghatározott motivációk alapján történő megtagadását sérelmezte az érintettek részéről, amely az igazságszolgáltatás tekintélyére és az abba vetett társadalmi bizalomra is rombolólag hatott.

Ez az a felfogás, amit az OBH tanácsadója a véleménynyilvánítás szabadságának durva korlátozásaként értékel.

Matusik kreatív értelmezése a bírókkal szemben támasztott politikai tevékenység folytatásának tilalmával összefüggésben azonban nem újdonság, ugyanis még a bírói körökben isjelentős felháborodást keltett, sőt, az egész magyar nyilvánosságot érzékenyen érintette, amikor nem is olyan régen a bíró - még az OBT elnökeként - a nagyköveti funkcióval ugyancsak összeegyeztethetetlen, politikai aktivista szerepkörben tetszelgő David Pressman-nél járt szívélyes látogatáson.

⚠️ A magyar jogszabályok azonban a bĂ­rĂłi fĂĽggetlensĂ©gkĂ©rdĂ©sĂ©ben - amelynek alapvetĹ‘ feltĂ©telei a pártatlanság Ă©s a politikai tevĂ©kenysĂ©g tilalma - világosan Ă©s egyĂ©rtelműen fogalmaznak.

Magyarország AlaptörvĂ©nyĂ©nek 26. cikke (1) bekezdĂ©sedeklarálja a bĂ­rĂłi fĂĽggetlensĂ©g alkotmányos követelmĂ©nyĂ©t, rögzĂ­tve, hogy a bĂ­rák nem lehetnek tagjai pártnak, Ă©s nem folytathatnak politikai tevĂ©kenysĂ©get. 

A bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 2011. évi CLXII. törvény az összeférhetetlenségi szabályok között ugyancsak megállapítja a politikai tevékenység tilalmát, továbbá, hogy a bírók nem veszélyeztethetik függetlenségüket, pártatlanságukat, és nem kelthetik ennek látszatát sem.

VĂ©gĂĽl, mint a bĂ­rĂłkkal szembeni morális elvárásoknak megfelelĹ‘ etikai normák gyűjtemĂ©nye, a BĂ­rák Etikai KĂłdexĂ©rĹ‘l Ă©s annak elfogadásárĂłl szĂłlĂł 16/2022. (III.2.) OBT határozat, habár a korábbiakhoz kĂ©pest jĂłval megengedĹ‘bb tartalommal (ennek kapcsán a KĂşria elnökĂ©nek indĂ­tványanyomán jelenleg is utĂłlagos normakontroll iránti eljárás van folyamatban az AlkotmánybĂ­rĂłság elĹ‘tt) szintĂ©n rögzĂ­ti, hogy bĂ­rĂł nem folytathat politikai tevĂ©kenysĂ©get, valamint, hogy a nyilvánosság elĹ‘tt tartĂłzkodnia kell a politikai megnyilvánulásoktĂłl. 

A rĂ©gi KĂłdex ugyanis azt a további elĹ‘Ă­rást is tartalmazta, miszerint: ,,A bĂ­rĂł nem támogathat olyan vállalkozást, karitatĂ­v, illetve civil szervezetet, mely politikai tevĂ©kenysĂ©ghez köthetĹ‘”. Mindez pedig azĂ©rt kiemelten fontos - amint arra Varga Zs. András is rámutat indĂ­tványában -, mivel a politikai tevĂ©kenysĂ©g folytatása nem korlátozĂłdik kizárĂłlag apártpolitikai tevĂ©kenysĂ©gre. Az ezzel kapcsolatos tilalom kettĹ‘s: sem párt tagjai nem lehetnek a bĂ­rĂłk, de ezen kĂ­vĂĽl is tilos minden politikai tevĂ©kenysĂ©g számukra. A bĂ­rĂłi hatalom fĂĽggetlensĂ©gĂ©t ugyanis a politikai befolyás mellett, a szĂ©lesebb nyilvánosság befolyása is veszĂ©lyeztetheti. Napjainkban pedig számos olyan nyomásgyakorlĂł szervezet tevĂ©kenykedik, amelyek a politikai pártokhoz informálisan kötĹ‘dnek, potenciális veszĂ©lyt jelentve ezáltal a bĂ­rĂłi fĂĽggetlensĂ©gre Ă©s pártatlanságra. Ezeknek a bĂ­rĂłsági szervezettĹ‘l valĂł távoltartása legalább olyan fontos, mint a vállaltan politikai szervezetekĂ©.

Ami pedig a bírók véleménynyilvánításhoz fűződő jogát illeti, az Emberi Jogok Európai Bírósága a Panioglu v. Románia ügyben kimondta, hogy bár a bírák is részt vehetnek azon társadalmi vitában, melynek tárgya az igazságszolgáltatás működése, azonban tőlük elvárható, hogy visszafogottabbannyilvánítsanak véleményt kollégáik munkájáról és tartózkodniuk kell a véleményük sajtóban való kinyilvánításától.

Fontos kiemelni, hogy a politikai tevékenység támogatása Magyarországon mindig is tiltott volt a bírók számára, hiszen az alapjaiban rombolja az egész igazságszolgáltatásba vetett hitet és közbizalmat. Amint azt az Alkotmánybíróság egy korábbi határozatában kifejtette, a bírói hatalom sajátossága éppen az, hogy a másik két, politikai jellegű hatalmi ággal szemben állandó és semleges, és ennek egyik legfontosabb biztosítéka a bírák politikai tevékenységének tilalma [38/1993. (VI. 11.) AB határozat]. Ez a bírói működés sine qua non feltétele, amelyet a Kúria elnöke a mostani esethez hasonló, személyét ért támadások ellenére is hajthatatlanul meg kíván védeni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

📌Háborús propaganda a 444-en CIA-s pénzből?

📌Különleges ügyész ítélte el Biden fiának adott kegyelmi döntését