📌Az antiszemitizmus kérdése Németországban – a CDU és Merz felelőssége
A migráciĂłs krĂzis idejĂ©n, kĂĽlönösen 2015 körĂĽl, az antiszemitizmus tĂ©mája ismĂ©t elĹ‘tĂ©rbe kerĂĽlt EurĂłpában, Ăgy NĂ©metországban is, mivel a menedĂ©kkĂ©rĹ‘k, bevándorlĂłk jelentĹ‘s rĂ©sze olyan országokbĂłl Ă©rkezett, ahol az Izraellel szembeni ellensĂ©gessĂ©g Ă©s az antiszemita nĂ©zetek elterjedtek.Egy nĂ©met tanulmány szerint a muszlim menedĂ©kkĂ©rĹ‘k több mint 50 százalĂ©ka markánsan antiszemita nĂ©zeteket vallott.
Mindez aggodalmat váltott ki a zsidĂł közössĂ©gek Ă©s a politikai döntĂ©shozĂłk körĂ©ben, mivel attĂłl tartottak, hogy e folyamat rĂ©vĂ©n az elĹ‘ĂtĂ©letek tovább erĹ‘södhetnek EurĂłpában is. Emellett a migráciĂłval kapcsolatos társadalmi feszĂĽltsĂ©gek Ă©s a – sokszor Izrael-barát beállĂtottságĂş – radikális jobboldalierĹ‘k, mozgalmak migráciĂłkritikus álláspontja is hozzájárult az 1945 Ăłta ismĂ©t erĹ‘södĹ‘ társadalmi antiszemitizmus körĂĽli viták felerĹ‘södĂ©sĂ©hez. Az antiszemitizmus kĂ©rdĂ©se Ăşjra központi tĂ©mává vált a nĂ©metországi társadalmi integráciĂł Ă©s a biztonságpolitika összefĂĽggĂ©sĂ©ben, sĹ‘t a nĂ©met kormány ezĂ©rt 2018-ban lĂ©trehozta az antiszemitizmus elleni kĂĽzdelemĂ©rt felelĹ‘s kormánybiztosi posztot, Ă©s a tartományok többsĂ©ge is kinevezett hasonlĂł tisztsĂ©gviselĹ‘ket.
Egy ilyen lĂ©gkörben, 2023 augusztusában a SĂĽddeutsche Zeitung arrĂłl számolt be, hogy Hubert Aiwanger, a bajor Freie Wähler párt vezetĹ‘je (Ă©s bajor miniszterelnök-helyettes)közĂ©piskolás diákkĂ©nt antiszemita szĂłrĂłlapot szerkesztett az 1980-as Ă©vek vĂ©gĂ©n. Korábbi osztálytársaitĂłl származĂł vádkĂ©nt fölmerĂĽlt is, hogy Aiwanger náci tisztelgĂ©st is bemutatott, Ă©s viccelĹ‘dött AuschwitzrĂłl. Ezen állĂtások sĂşlyossága ellenĂ©re, Aiwanger egy lejáratĂł kampány áldozatának állĂtotta be magát, majd a 2023. oktĂłberi bajor tartományi választásokon a választĂłi támogatást megszerezve, közvetlen mandátumot biztosĂtott a maga számára, Ă©s megĹ‘rizhette magas rangĂş kormányzati pozĂciĂłját is.
Ez a vita feltárta a bajor politikai kultĂşra rĂ©gĂłta fennállĂł problĂ©máit, ahol az antiszemitizmussal valĂł törtĂ©nelmi elszámolást rĂ©szben kĂ©sleltettĂ©k, illetve megkerĂĽltĂ©k. Olaf Scholz kancellár kijelentĂ©se, miszerint „az antiszemitizmusnak nincs helye NĂ©metországban”, szembekerĂĽlt egy olyan nĂ©met politikai környezettel, ahol az antiszemita viselkedĂ©s nem feltĂ©tlenĂĽl árt a politikai karriernek, Ă©s Ăgy bizonyos esetekben nem is vet vĂ©get annak.
Miután a Hamász által Izrael ellen, 2023 őszén végrehajtottmészárlást számos arab származású bevándorló látványosan ünnepelte, a közvélemény figyelme az „importált antiszemitizmusra” helyeződött át, lehetővé téve több németpolitikai szereplő számára, hogy részben elterelhesse a figyelmet a tősgyökeres jellegű hazai antiszemitizmustól. A történések nem fekete-fehérek, amit jól példáz, hogy Friedrich Merz CDU-elnök (várhatóan 2025. május 6-ától Németország következő kancellárja) az incidenst arra használta fel, hogy bevándorláspolitikai reformokat szorgalmazzon, amelyek Izrael létezéshez való jogának elismerését, támogatását igénylik. 2023 decemberében Szász-Anhalt ugyanilyen politikát hajtott végre, és az állampolgársági jogot ezentúl azokra a migránsokra korlátozta, akik kifejezetten elismerik Izraelt.
Azonban Kelet-NĂ©metországban az antiszemitizmust a nĂ©metek is mozgatják, nem csak a migránsok, ez pedig kĂ©tsĂ©gessĂ© teszi a jobboldali pártok antiszemitizmus-ellenes álláspontjának Ĺ‘szintesĂ©gĂ©t. A CDU pozicionálása nem akadályozza a radikális jobboldali – egyáltalán nem homogĂ©n, Ăgy az antiszemitizmust látens vagy láthatĂłbb mĂłdon magán hordozĂł irányzatokat is magába foglalĂł – AfD-vel valĂł egyĂĽttműködĂ©st, ami aggodalomra adhat okot azsidĂłellenessĂ©g kĂ©rdĂ©sĂ©vel kapcsolatban.
2024 januárjában a CSU ugyan szigorĂşbb bĂĽntetĂ©seket szorgalmazott az antiszemitizmus ellen, miközben továbbra is lekicsinyelte az Aiwanger-botrányt. A CSU politikusai, mint pĂ©ldául Alexander Dobrindt, csak az antiszemitizmus kĂĽlföldi eredetĂ©t hangsĂşlyozták, figyelmen kĂvĂĽl hagyva a hazai eseteket. Ugyanakkor a CSU korábban Orbán Viktor magyar miniszterelnök mellett is kiállt, akinek kormánya kifejezetten Izrael-barátnak, ugyanakkor migráciĂłkritikusnak is tekinthetĹ‘.
Dobrindt „konzervatĂv forradalomra” valĂł felhĂvása a weimari korszak antidemokratikus Ă©s antiszemita ideolĂłgiáihoz kapcsolĂłdĂł kifejezĂ©seket is idĂ©zett, Ă©s ez a nyelvezet az egykori szĂ©lsĹ‘jobboldali Ă©rtelmisĂ©gi mozgalmak szellemisĂ©gĂ©t is felidĂ©zi, ideĂ©rtve azokat is, amelyeket a 2003-ban elhunyt Armin Mohler, a fasizmus eszmĂ©ihez szorosan kötĹ‘dĹ‘ svájci filozĂłfus munkássága is befolyásolt.
Mindez kĂ©tsĂ©gessĂ© teszi, hogy a nĂ©met zsidĂłk megbĂzhatnak-e a politikai antiszemitizmus egy olyan sajátos formájában, amely externalizálja a problĂ©mát, Ă©s legfeljebb fegyverkĂ©nt használja fel a migráciĂłrĂłl szĂłlĂł vitákban. VĂ©gsĹ‘ soron arrĂłl is van szĂł, hogy az ilyen szelektĂv mĂłdon megjelenĹ‘ felháborodás inkább feloldozást szolgál, semmint az antiszemitizmus problĂ©májának valĂłdi kezelĂ©sĂ©t. Ennek fĂ©nyĂ©ben pedig kritikai alá vonhatĂłk mindazon nĂ©metpolitikusok, akik egyĂĽttműködnek a szĂ©lsĹ‘sĂ©gesekkel, miközben azt állĂtják, hogy ellenzik az antiszemitizmust.
Hubert Aiwanger antiszemita mĂşltjának Ă©s az azt követĹ‘ politikai sikereinek kezelĂ©se rávilágĂt arra, hogy az antiszemitizmus mennyire mĂ©lyen gyökerezĹ‘, Ă©s politikailag tolerált lehet mĂ©g NĂ©metország egyes rĂ©szein. A politikusok egyre inkább a migránsokhoz kapcsolĂłdĂł „importált antiszemitizmusra”, esetleg egyes AfD-s politikusok elleni (szelektĂv) kĂĽzdelmĂĽk pillanatnyi hasznára helyezik a hangsĂşlyt, elterelve a figyelmet a sokkal mĂ©lyebben gyökeredzĹ‘ hazai, szĂ©lsĹ‘jobboldali szĂ©lsĹ‘sĂ©gessĂ©grĹ‘l. Az olyan intĂ©zkedĂ©sek, mint a migránsok irányában Izrael lĂ©tezĂ©shez valĂł jogának elismertetĂ©se, azzal a kockázattal járnak, hogy az antiszemitizmust pusztán belsĹ‘ politikai cĂ©lok Ă©rdekĂ©ben használják fel, ahelyett, hogy valĂłban, Ă©s gyökeresen kĂĽzdenĂ©nek ellene. A szelektĂv felháborodás aláássa a hitelessĂ©get, Ă©s azt sugallja, hogy az antiszemitizmust csak akkor ĂtĂ©lik el, ha az a nĂ©met politikai mainstream számára kĂ©nyelmes. Az antiszemitizmus elleni kĂĽzdelem iránti valĂłdi elkötelezettsĂ©g megkövetelnĂ©, hogy mind a hazai, mind az importált formát határozott fellĂ©pĂ©ssel, Ă©s elĂtĂ©lĂ©ssel kezeljĂ©k NĂ©metországban.
Miután 1982-ben Helmut Kohl nyugatnĂ©met kancellár lett, 1984 januárjában, elĹ‘ször járva Izraelben, Kohl „a nĂ©metek nevĂ©ben” elkövetett bűnökrĹ‘l beszĂ©lt – vagyis nem a nĂ©metekáltal, hanem csak az Ĺ‘ nevĂĽkben elkövetett bűnökrĹ‘l. KormányszĂłvivĹ‘je, Peter Boenisch pedig arra figyelmeztette az izraelieket, hogy ne használják fel Auschwitzot gyakorlati politikai cĂ©lokra. A nĂ©met delegáciĂłban volt Kurt Ziesel ĂşjságĂrĂł, aki a „Völkischer Beobachter”-nek is Ărt, Ă©s Ĺ‘ maganáci terminolĂłgiát használt 1945. május 8-ának (a nĂ©met kapituláciĂłnak Ă©s a világháborĂş eurĂłpai befejezĂ©sĂ©nek)leĂrására.
Egy Ă©vvel kĂ©sĹ‘bb Kohl – Ronald Reagan amerikai elnökkel egyĂĽtt – meglátogatta a bitburgi katonai temetĹ‘t, a Waffen-SS sĂrok helyĂ©t – számos zsidĂł szervezet igen hangos tiltakozása ellenĂ©re.
2003-ban Martin Hohmann, a Bundestag CDU-s tagja beszĂ©det mondott a nĂ©met egysĂ©g napján, amelyben azt állĂtotta, hogy bizonyos körĂĽlmĂ©nyek között a zsidĂłkat „elkövetĹ‘k nemzetĂ©nek” lehet nevezni. Mert szerinte a zsidĂłk voltak rĂ©szben felelĹ‘sek a bolsevik forradalomĂ©rt Ă©s az ott elkövetett bűncselekmĂ©nyekĂ©rt.
A ZEIT napilap országos kiadásainak főszerkesztője, Patrik Schwarz kritizálja Friedrich Merz-et a saját nagyapja, a náci korszak egykori tisztviselőjére iránti kritikátlan büszkeség miatt, azt is hangsúlyozva, hogy az igazi kérdés nem a nagyapa múltja, hanem az unoka hozzáállása. Merz kritikákraadott reakciója aggasztó közömbösséget mutat Németország náci történelme iránt, annak ellenére, hogy a diskurzus magas politikai rangú szereplőt érint, ráadásul a holokauszt és a háború 80. évfordulós emlékeseményei idejében. Schwarz azzal érvel, hogy Merz nagyapja szerepét a Harmadik Birodalomban inkább egyfajta becsületforrásként, mintsem erkölcsi reflexióként kezeli.
Ez a hozzáállás a nĂ©met törtĂ©nelmi mĂşlt percepciĂłjánakveszĂ©lyeket is hordozĂł irányát tĂĽkrözi, amely ĂĽtközik azokkal a demokratikus Ă©rtĂ©kekkel, amelyeket a CDU Ă©s a nĂ©met politikai elit – legalábbis az elvek szintjĂ©n – fenntart. Merz ismĂ©telt utalásai a nagyapjára nem vĂ©letlenek, hanem szándĂ©kosak Ă©s leleplezĹ‘ek; neki olyasvalakikĂ©nt, aki gyakorta Ă©s szĂvesen támogatja a nemzeti bĂĽszkesĂ©grĹ‘l Ă©s kulturális identitásrĂłl szĂłlĂł vitákat, egyĂ©rtelműen el kell határolĂłdnia a náci korszak öröksĂ©gĂ©tĹ‘l. Schwarz szerint ennek elmulasztása nemcsak Ĺ‘t, hanem az általa szimbolizálttörvĂ©nyhozást is hiteltelenĂti. Merz kĂ©sĹ‘bb azt állĂtotta, hogy nagyapja nem volt a legnagyobb politikai pĂ©ldakĂ©pe, bár ezzelnem sokat tett a fölmerĂĽlt aggodalmak ellenĂ©ben.
NĂ©metország számára az antiszemitizmus elleni kĂĽzdelem kiemelten fontos lenne a törtĂ©nelmi felelĹ‘ssĂ©gbĹ‘l fakadĂłan. A soá, azaz a holokauszt szörnyűsĂ©ge örökre megváltoztatta az ország kollektĂv emlĂ©kezetĂ©t Ă©s politikai kultĂşráját. A demokratikus államberendezkedĂ©s alapja ma a kisebbsĂ©gek vĂ©delme Ă©s az emberi jogok tiszteletben tartása. Az antiszemitizmus elleni fellĂ©pĂ©s tehát nemcsak erkölcsi kötelessĂ©g, hanem a demokrácia vĂ©delmĂ©nek eszköze is. Azonban mint a CDU Ă©s szemĂ©lyesen Merz esete is mutatja, a hiteles fellĂ©pĂ©shez szĂĽksĂ©ges a zĂ©rĂł tolerancia elve mind a kĂĽlsĹ‘, mind a belsĹ‘ eredetű antiszemita megnyilvánulások, valamint a törtĂ©nelmi mĂşlt nyĂlt, egyenes Ĺ‘szinte kezelĂ©se kapcsán is. Ez fontos az oktatásban, a közĂ©letben Ă©s a jogrendszerben is, Ă©s kiemelten szerepe van ebben az emlĂ©kezetpolitika számos aspektusának is. A nĂ©met politika hitelesen kĂ©pviselheti ezt az ĂĽgyet, ha nemcsak elĂtĂ©li az antiszemitizmust, hanem aktĂvan is fellĂ©p ellene, pĂ©ldául a migráciĂłs politika szigorĂtásával, a zsidĂł közössĂ©gek támogatásával, hatĂ©kony kormányzati programokkal.
Emellett a nemzetközi együttműködés is fontos, hiszen az antiszemitizmus globális jelenség. Németország tehát példát mutathatna azzal, hogy a múltból tanulva, következetesen kiáll az emberi méltóság védelme mellett.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése